Sep 23, 2010

Τα καραγκιοζιλίκια

Γενικά:
Μουσική : Κώστας Χατζής
Στίχοι : Ξενοφών Φιλέρης
Ερμηνεία : Κώστας Χατζής
Άλμπουμ : ΤΟ ΤΑΜ-ΤΑΜ
Εγγραφή : 17
Κυκλοφορία : 1980
Στίχοι:

- Ωπα! Οικογένεια!...
Κερίες και κύριοι,
το γνωστό έργο, "Τα Καραγκιοζιλίκια",
με πρωταγωνιστάς, τον Καραγκιόζη,
που έρχεται να τον συναντήσει ο Χατζατζάρης,
κατόπιν ο Νιόνιος, κατόπιν ο Βεληγκέκας
και τα υπόλοιπα στην οθόνη.
Αλλά, πριν αρχίσει το έργο,
θα σας πω το σκηνικό:
Από δεξιά η καλύβα κι από αριστερά το σαράι.
Θα μου πείτε, πώς είναι δυνατόν,
από δεξιά η καλύβα και αριστερά το σαράι;
Αυτό συμβαίνει διότι εγώ,
είμαι πίσω από το μπερντέ και τα βλέπω ανάποδα...

Σαν ν' ακούω τη φωνή του Χατζατζάρη.
Θα τον είχε πάλι τραπέζι, φαίνεται, ο Βεζύρης...

- Μάτια σαν και τα δικά σου,
δεν υπάρχουν στο ντουνιά.
Γειά σου Καραγκιόζη μου.

- Χατζατζάρη πονηρέ,
δουλοξιπασμένε!
Στο σαράι μπαίνεις βρε,
για να φας χαμένε;

- Βρε ματάκια μου τι λες;
Εγώ όλους τους δουλεύω.
Κάνω αντίσταση, για δες...
Γι' αυτό και προοδεύω.

- ... και τα βουνά, και τα βουνά μεζέδες,
οι βάρκες κρασοπότηρα,
να πίνουν οι γλετζέδες...

- Κοιτάτε ποιός έρχεται.
Κρατάει και πλακάτ, τι πλάκα μας κάνει.
Α, ο Νιόνιος ο φελλός.
Στην πρωτοπορία
θα φαλτσάρει ασφαλώς,
όλη η χορωδία.

- Το πόπολο, το πόπολο
είναι ψυχή μου μόμολο.
Καραγκιόζη το σφυρί, στο ατσάλι δένει.
- Άσε ρε Νιόνιο να χαρείς, ήσυχο το Λένιν.

Ωχ, ωχ! Άγγλοι, Γάλλοι, Πορτογάλοι, φυλαχθείτε.
Πλακώσανε οι μάγκες. Πού είσαι γυναίκα;
- Έλα Καραγκιόζη μου...
- Αχ, πλακώσανε οι μάγκες.
Βάλε ότι έχεις και δεν έχεις πίσω από την πόρτα μας,
και την τρύπια μας τη σκάφη.

- Μάγκας του γλυκού νερού
και σπαθί κρατάει.
Άμα γίνει πάλι ντου,
το λαγό θα κάνει.
Καραγκιόζο, να πούμε
ο λαός, Καραγκιόζο να πούμε,
θέλει να πούμε νιτερέσο, να πούμε.

- Σταύρακα, ο λοχαγός κάνει τον Κινέζο...

Πω πω! Τι το 'θελα να το πω...
Κατά φωνή κι ο άλλος.
Πω πω, πλάκωσε η ΕΣΑ, ο Βεληγκέκας.

Πω πω. Βεληγκέκας μας φυλά,
και σπαθί κρατάει.
Τα κουμπιά του τα χρυσά
γράσο τα περνάει.

- Ξέρετε ρέ, ποιός είμ' εγώ, ε;
Πού σας προστατεύω; Ε;
Διατάσω, κυβερνώ κι απαγορεύω;

- Μπάρμπα μου, μπαρμπούλη μου,
άλλο εδώ δε μένω,
στείλε μου ανταπόκριση
θάφ' το κι αναμένω
να 'ρθω πάνω στο καρμί.
Μπάρμπα μου, μπαρμπούλη,
σφάξαν του λαού τ' αρνί
και το τρώνε ούλοι...

Πληροφορίες:
Καρμί : Δεν μπορώ να βρω τι σημαίνει. Ίσως είναι "βλάχικη" λέξη, κάποιας τοπικής διαλέκτου. Το μόνο παραπλήσιο που βρίσκω είναι το "Κάρμι", χωριό της Κυρήνειας, στον Πενταδάκτυλο (στα κατεχόμενα της Κύπρου).
Νέες καταχωρίσεις και πληροφορίες θα βρείτε στο «άσματρον».
Εκεί μπορείτε να κάνετε και τα σχόλιά σας.

No comments: