Sep 28, 2010

Το ταμ-ταμ

Γενικά:
Μουσική : Κώστας Χατζής
Στίχοι : Ξενοφών Φιλέρης
Ερμηνεία : Κώστας Χατζής
Άλμπουμ : ΤΟ ΤΑΜ-ΤΑΜ
Εγγραφή : 01
Κυκλοφορία : 1980
Στίχοι:

Είμαι μαύρος σαν τη πίσσα και το χαίρομαι πολύ
δε με βλέπουνε τη νύχτα, οι λευκοί κακοποιοί
γι' αυτό κρύβομαι τη μέρα και τα βράδια σεργιανώ
παίρνω και μια μαύρη ομπρέλα, μήπως βρέξει και βραχώ.

Το ταμ-ταμ, το ταμ-ταμ, τι σημαίνει να τους πω
οι λευκοί με ρωτάνε, και εγώ τους απαντώ:
Το ταμ-ταμ το ταμ-ταμ, όταν νέγροι το χτυπούν
το θεό μας ρωτάνε, οι λευκοί αν αγαπούν.

Μόνο μια φορά το χρόνο, οι λευκοί δεν με μισούν
γιατί πρέπει στους αγώνες, οι βαθμοί να μη χαθούν.
Τρέξε νέγρο πεισματάρη, κι έχεις κόκκαλο γερό
το λευκό τον πεισματάρη, να νικήσεις να χαρώ.

Το ταμ-ταμ, το ταμ-ταμ, τι σημαίνει να τους πω
οι λευκοί με ρωτάνε, και εγώ τους απαντώ:
Το ταμ-ταμ το ταμ-ταμ, όταν νέγροι το χτυπούν
το θεό μας ρωτάνε, οι λευκοί αν αγαπούν.

Αν ακούσεις τη μασιά μου, να χτυπάει το ταμ-ταμ
είναι το νεκρό σπουργίτι πάνω απ' το Πακιστάν.
Είναι κίτρινη η φυλή μου κι η γενιά μου αναιμική,
μες στα αίματα η γη μου κι ένα τίποτα η ζωή.

Μάνα, της Ασίας μάνα, με το βρέφος αγκαλιά,
με τα χέρια στη τζουγκράνα και το ρύζι στη κοιλιά
πώς μπορείς και ζεις ακόμα, πείσμα της ανατολής;
Μάνα, της Ασίας μάνα, γέννα της υπομονής.

Το ταμ-ταμ, το ταμ-ταμ τι σημαίνει να τους πω
οι λευκοί με ρωτάνε, και εγώ τους απαντώ:
Το ταμ-ταμ το ταμ-ταμ, όταν κίτρινοι χτυπούν
οι λαοί τους πεινάνε κι οι αιώνες δεν ακούν.

Έχω ρίζα τους αιώνες και τον έβενο γενιά,
το τσαρδί στους ελαιώνες κι από ήλιο ερημιά.
Έχω σύνορα τ' αστέρια και πατρίδα μου τη γη,
απ' τη κούνια τη μιζέρια κι απ το γάλα την οργή.

Έχω ρίζα τους αιώνες και τον έβενο γενιά
το τσαρδί στους ελαιώνες κι από ήλιο ερημιά.
Έχω ρίζα τους αιώνες, κι από ήλιο ερημιά.

Είμαι γύφτος από γύφτους και κιλίμια εγώ πουλώ
δέκα τάλιρα κοστίζουν, δώσε εφτά να σε χαρώ.
Δώσε έξι πατριώτη, δώσε πέντε τυχερέ,
άντε τρία πατριώτη, άντε δύο για σεφτέ.

Το ταμ-ταμ, το ταμ-ταμ, τι σημαίνει να τους πω
οι λευκοί με ρωτάνε και εγώ τους απαντώ:
Το ταμ-ταμ, το ταμ-ταμ, όταν γύφτοι το χτυπούν
το θεό μας ρωτάνε, μια πατρίδα πού θα βρουν.

Έχω σεντονάκι φάτσα, από ύφασμα λευκό,
είμαι της Αγκύρας ράτσα, γι' αυτό κάνω τον κουφό.
Έχω νύχια ακονισμένα και μυαλό βιονικό
όλα φέρτε τα σε μένα, πρόσωπο αρπακτικό.

Αλά ούνα η ειρήνη, αλά ντούε η σφαγή
αλά τρε ξανά ειρήνη κι άντε πάλι απ' την αρχή.
Αλά ούνα, αλά ντούε ξέρω κόλπα μαγικά
αφανίζω τους ανθρώπους ταχυδακτυλουργικά.

Το ταμ-ταμ, το ταμ-ταμ, τι σημαίνει να τους πω
οι έγχρωμοι με ρωτάν και εγώ τους απαντώ:
Το ταμ-ταμ, το ταμ-ταμ, όταν άσπροι το χτυπούν
τα κανόνια βροντάν κι όλοι τρέχουν να σωθούν.

Το ταμ-ταμ, το ταμ-ταμ, τι σημαίνει να τους πω
οι λευκοί με ρωτάνε και εγώ τους απαντώ:

Μαύρο χρώμα σ' άσπρο τοίχο, κίτρινο και κρεολί
απ' το στόχαστρο κι ευθεία, όλα είναι μια βολή.
Ένα χρώμα κι άλλο χρώμα, υλικό για μια ζωή
μας το πήραν οι ζωγράφοι και το χάσαν οι λαοί.
Ένα χρώμα κι άλλο χρώμα, υλικό για μια ζωή
το ξοδέψανε οι ζωγράφοι και το χάσαν οι λαοί.

Άλλες ερμηνείες/κυκλοφορίες:
Κώστας Χατζής (1984 - Ο ΚΩΣΤΑΣ ΧΑΤΖΗΣ ΣΤΟΝ ΟΡΦΕΑ)

Πληροφορίες:
Στην τρίτη στροφή ο σωστός στίχος πρέπει να είναι όπως το είπε ο Χατζής στον Ορφέα (όπου βέβαια είπε μόνο ένα απόσπασμα του τραγουδιού): "Τρέξε νέγρο πεισματάρη, κι έχεις κόκκαλο γερό / τον λευκό τον κατεργάρη, να νικήσεις να χαρώ".
Νέες καταχωρίσεις και πληροφορίες θα βρείτε στο «άσματρον».
Εκεί μπορείτε να κάνετε και τα σχόλιά σας.

No comments: