Dec 16, 2010

Θάλασσα πλατιά

Γενικά:
Μουσική : Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι : Γιώργος Ρούσσος
Ερμηνεία : Αλίκη Βουγιουκλάκη
Κυκλοφορία : 1960
Στίχοι:

Θάλασσα πλατιά
σ' αγαπώ γιατί μου μοιάζεις.
Θάλασσα βαθιά
μια στιγμή δεν ησυχάζεις
λες κι έχεις καρδιά
την καρδιά μου τη μικρούλα, τη φτωχιά.

Όνειρα τρελά,
που πετούν στο κύμα πάνω
φτάνουν στην καρδιά
και τα νιάτα μας ξυπνάνε,
όνειρα τρελά
και οι πόθοι φτερουγίζουν σαν πουλιά.

Έχω έναν καημό,
που με τρώει γλυκά και με λιώνει.
Έχω έναν καημό θα 'ρθω να σ' το πω,
αδερφή μου εσύ, θάλασσα που σ' αγαπώ.

Κύματα πουλιά,
στα ταξίδια σας που πάτε
τα αλαργινά,
την κρυφή μου λύπη πάρτε
κι από 'κεί μακριά
να μου φέρετε κι εμένα τη χαρά.

Άλλες ερμηνείες/κυκλοφορίες:
Νανά Μούσχουρη (1960)
Νανά Μούσχουρη (ΤΟ ΦΕΓΓΑΡΙ ΕΙΝΑΙ ΚΟΚΚΙΝΟ)
Νανά Μούσχουρη (1961 - ΤΡΑΓΟΥΔΑ ΜΑΝΟ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ Νο 1)
Μαρία Δουράκη - Γιώργος Μούτσιος (1970 - ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ ΜΕ ΑΓΑΠΗ)
Έλλη Πασπαλά (1986 - Ο ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ ΣΤΗ ΡΩΜΑΪΚΗ ΑΓΟΡΑ)
Αλίκη Βουγιουκλάκη (1990 - ΜΑΝΤΑΛΕΝΑ)
Αλίκη Βουγιουκλάκη (1994 - ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΑΠΌ ΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ)
Δήμητρα Γαλάνη (2000 - ΕΦ' ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΥΛΗΣ)
Μιχάλης Χατζηγιάννης (2000 - ΠΑΡΑΞΕΝΗ ΓΙΟΡΤΗ)
Σαββίνα Γιαννάτου (2002 - ΠΑΩ ΝΑ ΠΩ ΣΤΟ ΣΥΝΝΕΦΟ)
Γιώργος Νταλάρας (2005 - ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ 30ος-40ος ΠΑΡΑΛΛΗΛΟΣ)
Αναστασία (2005 - ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ: ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ)

Πληροφορίες:
Τραγούδι από την ταινία της ΦΙΝΟΣ ΦΙΛΜ "ΜΑΝΤΑΛΕΝΑ" σε σκηνοθεσία Ντίνου Δημόπουλου και σενάριο Γιώργου Ρούσσου, με τους Αλίκη Βουγιουκλάκη, Δημήτρη Παπαμιχαήλ, Λαυρέντη Διανέλο κ.ά. Στην ταινία η Βουγιουκλάκη παραλείπει την δεύτερη στροφή.
Η έκδοση του 1994 που αναφέρω, περιλαμβάνεται στην κασετίνα τεσσάρων CDs με τον γενικό τίτλο Ο ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ ΣΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ.
Της Νανά Μούσχουρη δεν έχω την πρώτη εκτέλεση για να ακούσω πώς το λέεει, αλλά στην ηχογράφηση του 1961 (σε jazz-ίστικη παραλλαγή) στον τελευταίο στίχο της πρώτης στροφής λέει "την καρδιά μου τη μικρούλα, την πλατιά" και στον προ-τελευταίο στίχο της δεύτερης στροφής λέει "όνειρα πλατιά". Οι ίδιες αλλαγές ακούγονται και στην ερμηνεία των Δουράκη - Μούτσιος.
Η Έλλη Πασπαλά στην τελευταία στροφή λέει "την πικρή μου λύπη πάρτε".
Ο δίσκος ΜΑΝΤΑΛΕΝΑ του 1990 περιέχει την μουσική της ταινίας (OST) με τις πρωτότυπες ηχογραφήσεις του 1960.
Η Δήμητρα Γαλάνη αντί για την δεύτερη στροφή επαναλαμβάνει την πρώτη και μάλιστα, στον τελευταίο στίχο αυτής της στροφής λέει "τη δικιά μου τη μικρούλα την καρδιά". Την ίδια αλλαγή στο στίχο κάνει και ο Μιχάλης Χατζηγιάννης.
Ο Γιώργος Νταλάρας λέει το ρεφραίν μεταξύ πρώτης και δεύτερης στροφής και παραλείπει την τελευταία.
Νέες καταχωρίσεις και πληροφορίες θα βρείτε στο «άσματρον».
Εκεί μπορείτε να κάνετε και τα σχόλιά σας.

No comments: